top of page
TSK_header4.jpg

Haveriutredningar

Man brukar säga att erfarenhet kommer genom upplevelser och förvärvad kunskap. En bra och framförallt säker sjöflygare blir man med träning och genom att succesivt öka komplexiteten i det man gör. Vissa erfarenheter vill man däremot inte få genom självupplevelse och därför är det viktigt att ta del av andras incidenter och haverier. 

Förhoppningsvis kan du kanske undvika att hamna i liknande situationer genom att i förtid identifiera och eliminera riskerna.

Svenska rapporter
Olycka med SE-ECZ, Piper Cub PA-18-150

Taxning i medvind. Olycka med SE-ECZ, Piper Cub PA-18-150. Utreddes aldrig av Haverikommissionen. Föraren var medveten om att stjärtpartiet på Piper Cub har en förmåga att lyfta sig vid taxning i medvind varför taxning skedde i en något högre fart än normalt. På mitten av sjön lyftes stjärten och flygplanet tippade framåt. Istället för att taxa i medvind till startpositionen kan segling ibland vara ett bättre alternativ. Om det var möjligt i just detta fallet är okänt.
Ladda ned rapporten här

Olycka med N5411Z, USA registrerad Cessna TU206G
Landning i hög sjö. Olycka med N5411Z, USA registrerad Cessna TU206G, den 14 Juni 2014 i sjön Vättern nära Visingsö. Efter landning beslöt båda piloterna att avbryta flygningen p.g.a. den höga sjögången och tog på sig sina flytvästar. Motorn stängdes av i avsikt att segla baklänges mot Visingsö. Vattenrodren förblev nedfällda vilket medförde att flygplanet vreds tvärs vinden och välte.
Ladda ned rapporten här


Olycka med SE-CKC, avregistrerad
Alkohol och flygning. Olycka med SE-CKC, avregistrerad, Piper PA 18A-150, den 7 Augusti 2011. Av LFS 2008:37 framgår att alkohol-förtäring inte får ske under flygning eller under de närmaste åtta timmarna före flygning.
Ladda ned rapporten här

Olycka med sjöflygplanet SE-KEU vid Sandhamn
Rundslagning vid taxning i byig vind, den 13 oktober 2008.
Ladda ned rapporten här

Olycka med flygplanet SE-IIX på Norasjön
Rundslagning vid taxning i hård vind, den 10 juni 2008
Ladda ned rapporten här


Olycka med flygplanet SE-FYK i Nyckelsjön
Den 7 juni 2008
Ladda ned rapporten här


Olycka med flygplanet SE-GOZ vid Hägernäs
Motorstörning på kort final, den 24 Juli 2004
Ladda ned rapporten här

Olycka med flygplanet SE-ICZ i Ljusnedalssjön
Kollision med kraftledning vid landning, Z län, den 24 augusti 2004
Ladda ned rapporten här

Olycka med flygplanet SE-KSB vid Hägernäs sjöflygplats
Start i hård vind, den 24 juni 2004
Ladda ned rapporten här

Olycka med flygplanet SE-EZX vid Lissjön, W län
Rapport RL 2004:24, den 19 oktober 2003
Ladda ned rapporten här

Olycka med det ultralätta flygplanet SE-YSK i Ströms Vattudal
Flygning under påverkan av alkohol, den 20 juni 2003
Ladda ned rapporten här

Olycka med SE-KET
Taxning i hård vind med sjöflygplan typ Cessna 172K, den 18/9 2000 i Östersunds hamn
Ladda ned rapporten här

Olycka med SE-XPO
Brant sväng kort efter start. Bristfälligt planerad flygning. Sjöflygplan av typ Murphy Rebel 1650, den 8/9 2000 på sjön Patsajaure
Ladda ned rapporten här

Olycka med sjöflygplanet SE-CTE
Passagerare träffads av roterande propeller under tilläggning. Piper J4A, den 6/8 2000 vid Bredudden, Norrköping
Ladda ned rapporten här

Olycka med SE-GPF
Start från liten och högt belägen fjällsjö (1419möh). Sjöflygplan av typ Piper PA-18-150, den 16/7 2000 på sjön Girjasjaure
Ladda ned rapporten här

Olycka med SE-KLK
För låg fartmarginal vid start med hänsyn till rådande vindförhållande. Sjöflygplan av typ Cessna U206E, den 7/9 1999 på Arvesjaure.
Ladda ned rapporten här

Olycka med SE-IEK
Blekelandning. Olycka den 3 sept 1998 vid landning på Busjön med en Maule M-5
Ladda ned rapporten här

Olycka med SE-FBM
Blekelandning med ett sjöflygplan av typ Cessna FR172E i sjön Hornavan den 13 Augusti 1998
Ladda ned rapporten här

Olycka i samband med landning med sjöflygplan SE-GES
Blekelandning med en Cessna 185E vid Högmarsö.
Ladda ned rapporten här

Olycka med flygplanet SE-FRR
Överlast, kort startsträcka samt flygning under alkoholpåverkan den 9 augusti 1997 vid sjön Hävlingen.
Ladda ned rapporten här

Olycka med flygplanet SE-FRG
Hård sättning och misslyckat pådrag med en Cessna U206D den 13 augusti 1996 vid sjön Närdingen i Norrtälje.
Ladda ned rapporten här

Olycka med flygplanet SE-FGK
Landning utan erforderlig visuell kontakt med vattnet med en Maule M4-220C den 12 Augusti 1996 i Torne älv N Junosaundo.
Ladda ned rapporten här

Olycka med flygplanet SE-EUH
Rundslagning vid taxning med en MFI-9B/S den 1 augusti 1996 vid Blockhushudden Stockholm.
Ladda ned rapporten här

Olycka med flygplanet SE-GKT
Blekelanding motljus och sättning med höger flottör först. Cessna 172M den 25 Juli 1996 Öster om Olön.
Ladda ned rapporten här

Olycka med flygplanet SE-IRS
Motorbortfall p.g.a vatten i bränslesystemet med en Cessna 185F den 29 Augusti 1995 NNO Gäddede.
Ladda ned rapporten här

Olycka med flygplanet SE-INT
Kollision med bryggstolpe med en Cessna U206D den 31 Maj 1995 Utanför Blidö.
Ladda ned rapporten här

Olycka med flygplanet SE-CTM
Landning i byig vind med en Cessna 185A den 27 Juli 1994 Gautosjön.
Ladda ned rapporten här

Olycka med flygplanet SE-KFO
Nedsvep vi fjällflygning med en Cessna 185F den 24 Juli 1993 Hanasjön Åre kommun.
Ladda ned rapporten här

Olycka med flygplanet SE-GTM
Kollision med kraftledning. Cessna U206G.
Ladda ned rapporten här

Utländska rapporter
LN-BFQ C206D havererar vid blekelandning.
Ladda ned rapporten här

LN-BFP C206F havererar vid inflygning till landning.
Ladda ned rapporten här

LN-HAI C206F havererar efter landning.
Ladda ned rapporten här

OH-CEG C185D havererar vid lågflygning över vatten.
Ladda ned rapporten här

Norskregistrerad Piper CUB havererar under start.
Ladda ned rapporten här

Finskregistrerad Cessna 185 havererar under start.
Ladda ned rapporten här

Norskregistrerad Cessna 206U havererar under landning.
Ladda ned rapporten här

Norskregistrerad Cessna 206D havererar under start.
Ladda ned rapporten här

Norskregistrerad Cessna 172M havererar under start.
Ladda ned rapporten här

Canadaregistrerad Cessna 185 havererar under start.
Ladda ned rapporten här

Canadaregistrerad Cessna 185F havererar under landing på en flod.
Ladda ned rapporten här

Canadaregistrerad Beaver havererar kort efter start p.g.a motorfel.
Ladda ned rapporten här

Observera att klubben inte har något samarbete med leverantörer av s.k upplevelse-flygningar. Har du fått eller köpt en sådan vänligen kontakta respektive företag med frågor och bokningar.

Täby Sjöflygklubb
Pontongränd 9, 183 68 Täby


kontakt@tsk.nu
Swish: 1234944948

©2025 Täby Sjöflygklubb

bottom of page