Taby Seaplane Club

Fjällflygning

Sommaren är på väg och snart kan vi njuta av spännande och upplevelserikt fjällflyg. Det kanske det mest ultimata flygande för sjöflygpiloter men också för landflygplan.

Jag har haft förmånen att under varje år sedan 1992 få tillbringa 2 – 3 veckor med sjöflyg i de svenska fjällen. För min del har det främst varit i Arjeplogsfjällen. Platsen heter Gautosjö och här finns det mesta man behöver för att må bra och inte minst 100LL.

Att flyga i fjällen kräver god planering och är man ovan och har liten erfarenhet så är det klokt att sätta stora marginaler gällande väder samt landning- och start-platser.

Var inte rädd för att ta råd från erfarna fjällflygare. Att vädret snabbt kan ändras är ingen överdrift. Ta alltid med utrustning för att kunna övernatta ett par dygn i det fria.

 

Fjällområdets utsträckning

LFfjallomrade_smS 2007:20 bilaga 1

Övertårneå-Lycksele-Ånge-Mora-Mitandersfors

Vilka bestämmelser är det då som reglerar denna del av Sverige.

• Lämna upplysning om flygning eller lämna in en färdplan.
• Kontrastmarkering –målat eller markeringar täckande ca 2 kvm.
• Medtag alarmeringsutrustning
• Medtag räddningsutrustning
• Medtag personlig utrustning anpassade efter årstiden

I övrigt är det bra att ha en mobiltelefon (vattenskyddad). Täckningen är hygglig (Telia) på många ställen i fjällen men obefintlig på andra. Vet du med dig att det ej finns täckning så är satellittelefonen ovärderlig. Idag finns bra och billiga varianter. Går också att hyra.
Din PLB – som skall sitta fast i flytväst el liknande skall vara lätt gripbar efter en nödsituation. D.v.s lägg den inte i en stolsficka eller i ett handskfack.

Restriktionsområden

Planera väl innan flygningen. Som du kanske vet finns det 29 nationalparker och ca 3700 naturreservat i Sverige.

I fjällområdet finns 9 nationalparker och de största finns i Norrbottens län.

I ENR 5.1.1 kan man läsa.

2.1.5 Vid flygning i vissa Restriktionsområden – ES R47, R53, R57 och R61 – som inrättats till skydd för nationalparker anges som restriktion »förbjudet att flyga i dalgångar». Detta innebär att flygning på lägre höjd än 300 m (1000 ft) GND och/eller närmare bergstoppar eller bergsryggar än 5000 m är förbjuden.

Detta gäller t.ex. Parker som Sarek, Padjelanta, Vindelfjällen m fl.

Flygprestanda

Många fjällsjöar ligger högt ovan havet och som en allmän regel gäller att du som flyger Cessna 185 eller liknande med insprutningsmotorer så minskas ingastrycket (manifold pressure) per tum uttaget med ¾ tum per 1000 ft.
Dessutom ökar TAS med ökad höjd och vilket innebär högre fart över vattnet och större motstånd mellan flottör och vatten vid lättningsfart. Sammantaget längre tid och sträcka att nå till din lättningsfart. Var restriktiv att lasta alltför baktungt. Det kommer förmodligen ta längre tid att komma upp på steget och därmed längre startsträcka.

Titta gärna i KOCH diagram / HP 50 Sjö / som ger en anvisning om ökad startsträcka när det gäller tryckhöjd och temperatur. En start på  t.ex. Vattensjön i närheten av Åre – 650 m ö h vid 25 grader temperatur ger enligt KOCH diagrammet ca 50 % ökad startsträcka på vattnet.

Slutligen vill jag önska alla en skön sjöflygsäsong. Sätt dina egna personliga minima,  som ger marginaler och den säkerhet som måste till. Repetera gärna teorin med det quiz som finns på denna webbplats. Träna blekelandningar samt start med reducerad effekt innan avfärd. Är du tveksam inför väder eller din egen form – avstå från flygning!

fjallbild450