Taby Seaplane Club

Sista spiken i kistan för allmänflyget på Bromma ?

korsStatliga Swedavia tar likt en cancer långsamt död på allmänflyget på Bromma flygplats, och nu har turen kommit till affärsflygpolen Stockholms Flygklubb. Efter 77 år vräks flygklubben från Bromma Flygplats och ett stort antal piloter och flygplan blir hemlösa. Flygklubben är tyvärr inte den första, eller sista, utan ambulansflyg, flygskolor, flygverkstäder och många andra aktörer har och kommer gå samma öde till mötes.

Med hjälp av skattepengar och Stockholms kommuns goda minne är det nu fritt fram för Swedavia att verkställa sina planer om att bygga Arlandas fjärde bana på Bromma. En nödvändighet menar man för att kunna öka antalet flygrörelser och för att kunna ta emot större flygmaskiner och fler passagerare. Detta trots att Trafikverket i sin rapport (2013-107) anser att det inte är rationellt sett ur samhällets perspektiv att expandera den reguljära trafiken på Bromma flygplats. Det handlar således inte om samhällsnytta utan att Swedavia och aktörer som Malmö Aviation vill tjäna mer pengar.

Mer om detta och hur Swedavia med Torborg Chetkovich i ledningen agerat i frågan kan man läsa hos Aopa och hos Stockholms Flygklubb.